pondělí 29. prosince 2014

Železná srdce (Fury) - recenze filmu

Takže jsem také konečně viděla to slavné "Fury". Musím říct, že název filmu se skutečně shodoval s mými pocity po shlédnutí. Opravdu jsem byla natolik rozzuřená, že jsem měla chuť film rozdupat, spálit v plamenech pekelných a to, co zbyde znova rozdupat.

Díky bohu, že jsem tento film měla možnost shlédnout zdarma, jelikož kdybych za tohle měla platit, s největší pravděpodobností by mě z kina vyváděli ve svěrací kazajce.

Válečné filmy mám ráda, už jsem jich hezkých pár desítek viděla a rozhodně mohu říct, že vzhledem k rozpočtu a hereckému obsazení, byl tohle naprosto promarněný potenciál a vinou tohoto ho v mé osobní filmotéce řadím úplně mezi ty nejhorší ze všech. Dokonce i většinou lidí tolik hejtovaný Stalingrad 2013 pro mě osobně nebyl tak špatný, jako bylo Fury.

Upřímně nechápu, jak tento film může být na ČSFD hodnocen tak vysoko (77%) . Nebo vlastně chápu - je to emerický a hraje tam tvrďák Pittík, takže je to zákonitě musí být dobrý a kdybych si myslel/a něco jinýho, v nepořádku jsem já a ne film. Ale dost už chození okolo horké kaše, pojďme k rozboru samotného filmu.

!!! Pozor, obsahuje spoilery !!!

Jako první bych vytkla nesmyslně dlouhou stopáž -  polovinu filmu tvoří rádoby hluboké řeči, pak tank někam jede, pak někde jsou, tank zase jede přes pár mrtvol v bahně, nic, nic, nic, technický nesmysl, nic, nic, vrcholně přehnaná scéna na křižovatce a nic.
Nějak mi nedošlo, co ten film vlastně chtěl sdělit kromě toho, jak se z vyděšeného zelenáče, který v podstatě nedržel zbraň v ruce stane "tvrdej chlap" - tedy motiv okopírovaný ze Zachraňte vojína Ryana.

Největší slabinou filmu jsou technické nesmysly, které trknou snad každého, kdo se o WW2 zajímal aspoň tak 5 vteřin - pravděpodobně nejhorší tank celé 2. světové války - Sherman -  "zruší" dva protitankové kanóny na vzdálenost, na kterou by ve skutečnosti ani nebyl schopný dostřelit.
Perličkou jsou efekty jak ze Star Wars (už mi chybělo jenom aby Němci měli červené dráhy střel /jako ti zlí/ a Amíci modré nebo zelené /jako ti hodní/, dále samotné výbuchy mi barevností připomínali spíš ohňostroj na 4. července.

Nechybí ani klasické klišé amerických scénáristů - horší než esesák je už jenom sám Satan. Mluví za to způsob, kterým Pitt vyletí jak čertík z krabičky pokaždé, když na nějakého narazí, načež se pak tito ve finální scéně na křižovatce projeví jako banda idiotů z Jedličkova ústavu (jen namátkou - ačkoliv v jedné scéně nesou několik Panzerfaustů, v samotném boji je v podstatě vůbec nevyužijí).

Německý ostřelovač Pittíka nezasáhne ani na třetí pokus smrtelně, tento pak ještě vleze zpátky do tanku a pronese ještě pár mouder. V další chvíli do tanku spadnou dva granáty St. Hgr. 24  a na to už sice Pitt konečně zařve, ale ve výsledku je jen začouzený a lehce škrábnutý na tváři (jsem opravdu tak mimo, když se domnívám, že pokud granát vybuchne v malém uzavřeném prostoru jako je tank, z posádky zbyde cosi, co by se dalo sbírat do kyblíku?!)

Vrcholem bylo, když jeden ze zbylých esesáků nezastřelí posledního z přeživších Američanů skrývajícího se pod tankem. Nedokážu si představit, že by Němec, kterému tento Američan před malou chvílí zabil xy kamarádů, udělal něco obdobného.

Na filmu chválím snad jen naturalistické zobrazení války, jelikož nemám ráda ty vymydlené a narůžovo natřené filmy.

***

Hodnocení: Hodně špatné, rozhodně nedoporučuji!!