středa 10. prosince 2014

Existuje vůbec racionální důvod mít děti?


Položili jste si někdy otázku, proč lidé chtějí mít děti? Je to automatická součást života, nad kterou není potřeba příliš přemýšlet?

Uvažovali jste někdy, zda existuje skutečně racionální důvod mít dítě? Když jsem googlila heslo "důvody proč mít děti" padali zejména na ženských stránkách odůvodnění ve stylu "je to roztomiloučké".

Racionálních důvodů proč je nemít je spousta, zatímco ať přemýšlím jak přemýšlím, rozumem podložených důvodů proč je mít a které relativizujícími argumenty nelze okamžitě vyvrátit je poskrovnu.

Bohužel se domnívám, že většina lidí bere to mít potomka jako předem danou součást života a zároveň jako vyvrcholení partnerského vztahu.
Málokdo přemýšlí nad tím, že by svůj život mohl prožít i jinak, než v rovnici vystudovat školu - najít si práci - oženit se - mít dítě - zemřít.

Proč myslíte, že od revoluce tolik klesla porodnost? Je to jen tím, že stát přestal tolik podporovat rodiny s dětmi? Možná, ale já ten důvod však vidím hlavně v tom, že po pádu železné opony život začal naskýtat spoustu jiných (lepších?!) možností, než jsou děti.

Absolutně nechci nijak dehonestovat lidi, kteří děti mají, jsou se svým životem spokojení, sledovat to, jak děti rostou je pro ně krásnější než západ slunce kdesi na druhém konci světa a jejich výchova je naplňuje pýchou. Pokud se lidé realizují skrze výchovu dětí, prosím.
Nerozumím jenom těm, kteří mají potřebu tento způsob života neustále vnucovat i ostatním. Dle mého názoru toto jednání nejlépe vyjadřuje anglické úsloví: "misery loves company", které pochopí i ti angličtinou méně vládnoucí.

Lidé, kteří děti mají či je chtějí, často těm co je nemají a nechtějí říkají, že jsou sobci. Proč? Vůči komu mají být vlastně sobečtí? Vůči těm dětem, které ani nevědí o tom, že se nenarodí? A co je vlastně špatného na tom být sobec?

Pojďme tedy rozebrat několik nejčastějších důvodů, kvůli kterým lidé mají děti:

Aby tady po mně něco zůstalo, až zemřu. Proč má tolik lidí potřebu tady po sobě něco nechávat? Neměli bychom se spíše snažit nechat na planetě co nejmenší "foot print"? A pokud už tady chceme něco nechat, opravdu to musí být dítě? Nemůže to být vědecký objev, myšlenka, kniha, cokoliv?

Aby měl kdo zdědit můj majetek. Ano, to by se ještě za relativně racionální důvod považovat mohlo. Ale skutečně není na světě nikdo, krom dětí, komu byste mohli majetek odkázat? Sourozenec,  partner, dobrý přítel? Nebo co takhle těsně před smrtí majetek rozprodat a naposledy si pořádně užít či ho věnovat nějaké smysluplné nadaci? :)

Aby se o mně měl kdo postarat, až budu starý/á. No, k tomu není moc co dodat. Především doufám, že člověk, který má děti z tohoto důvodu neargumentuje vůči dobrovolně bezdětným tím, že jsou sobečtí. A propo, kde berete tu jistotu, že se o vás vaše děti ve stáří postarají? Třeba budou mít dost práce aby uživili sami sebe, rozhádáte se a nebo se taky třeba přestěhují na druhý konec světa.

Abych neumíral sám. Ano, domovy důchodců jsou plné pouze bezdětných lidí ;) Ve skutečnosti tam jsou lidé, kteří děti mají a které za nimi jezdí jenom když rodiče mají dostat důchod. Že je to výchovou? Ale kdeže, potom tedy své děti vychovávalo špatně opravdu hodně lidí.
A mimochodem je to vina především sociálního státu, pokud už chceme jít do důsledků.

Abych o něco nepřišel/a. Dvousečný argument. Úplně stejný argument může použít i bezdětný člověk, který se místo dětí rozhodne cestovat, tvořit, budovat kariéru nebo cokoliv jiného - také právě proto, aby o něco nepřišel.

Abych rozšířil/a svoje geny. To mně vede k otázce: kde se v lidech bere to sebevědomí, že právě jejich gen je tak úžasný a výjimečný, že si zaslouží být zachován?

Aby mě měl někdo rád. Ano, dítě vás bude bezmezně milovat tak prvních 6 let, pak už je to dost diskutabilní.

Aby se mnou zůstal manžel. Dítě je pro každý vztah zkouška a zátěž, tudíž vynucovat si něčí přítomnost tím, že s ním počnu dítě, není zrovna nejlepší nápad. A opět jsme u toho sobectví.

Prostě je chci. To je jediný důvod, vůči kterému nelze cokoliv namítnout. Nicméně stejně tak nelze nic namítnout proti argumentu "prostě je nechci".


                                                                             
                                                                                   ***

Pokud Vás nějaký skutečně racionální důvod napadá, napište mi ho prosím do komentářů. Moc ráda se poučím.

7 komentářů:

  1. to je tak smutné a vlastně pravdivé ...

    OdpovědětVymazat
  2. Nechápu, odkdy se k dětem vztahuje racionální důvod? Myslím si, že je to hlavně otázkou citu a mateřského pudu. :) Je to přirozená věc. A dále i když máte děti, tak všechny ty ostatní krásné věci můžete dělat taky, třeba i sledování západu Slunce na druhé straně planety. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha! Takže chápu správně, že přiznáváte, že žádný racionální důvod neexistuje a jsou v tom jenom pudy? To potvrzuje mou domněnku, že lidé, kteří nad věcmi více přemýšlejí a neberou je tak jak jsou a "jak se to vždycky dělalo a jak je to normální" většinou dospívají k závěru, že mít děti by jim nic nepřineslo.
      A to, že je to přirozené je pro mě opravdu trochu málo. Přirozená je i spousta jiných věcí, které společnost nedělá.
      A ano, samozřejmě je to možné cestovat i s dětmi, je to však mnohonásobně komplikovanější a dražší a drtivé většině lidí na to ani nezbývají peníze (relativně "levné" dítě jenom v prvním roce života stojí cca 60 tisíc korun).

      Nicméně děkuji za příspěvek a za názor.

      Vymazat
  3. Příroda nefunguje na principu racionality. Co má šanci biologicky přežít, to přežije, ostatní umírá. Tak muži, kterým nepřinášelo rozmnožování slast, neměli potřebu k tomuto jednání a vymřeli. Do genetického fondu se přenesla informace o tom, že rozmnožování přináší slast - program současného muže. Existavali-li lidé necítící potřebu mít děti, toto bylo vytlačeno stejným principem z genů, a proto je ve velké většině přirozené mít děti. Až na mizivé procento, které samo sebe nekopíruje do genů, přesto se z nějakého důvodu objevuje tato nepotřeba v dalších generacích. Potřeba mít děti je podvědomá, geneticky se kopíruje z původního základního instinktu přežít. Jedinci, kterým bylo lhostejno, zda jejich život bude pokračovat, neměli potřebu posilovat kmen a neměli potomky. Proto se zdá být těžké najít racionální důvod. Důvodem je od pravěku přežití, i když dnešní generace spatřuje v potomcích jiné účely (radostze svého díla, sebeprezentace skrze dítě, strach ze samoty, z tlaku ostatních v kmenu, přisouzení smyslu další generaci, tedy to, že lidé někam směřují, což je maskovaná touha rodiče po lásce a uznání jeho potu a krve).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Promiň, ale nezdá se ti 7 000 000 000 lidí jako dost vysoký číslo? Nepotřebuju se rozmnožovat, abych ještě víc "zaneřánila" tuhle zemi.

      Vymazat
  4. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat
  5. WOW!! Toto je ta nejúžasnější věc, jakou jsem kdy zažil, a potřebuji se podělit o toto skvělé svědectví .. Navštívil jsem fórum zde na internetu 10. ZÁPASU 2021 a viděl jsem úžasné svědectví tohoto mocného a skvělého sesilatele kouzel zvaného Dr. Bohatý na fóru ... Nikdy jsem tomu nevěřil, protože jsem nikdy předtím neslyšel nic nenaučeného o magii .. Žádné tělo by mě nedokázalo přesvědčit o kouzelných kouzlech, dokud mi Dr. manželství na 6 let zpět ke mně a přivedlo mého manžela zpět ke mně za stejných 48 hodin, jak jsem četl na internetu .. byl jsem opravdu nadšený a šokovaný, když můj manžel poklekl a prosil o odpuštění a abych ho přijal zpět. „Opravdu mi chybí slova a radost, a nevím, jak moc bych vám chtěl vyjádřit své uznání, doktore Bohatý, vy jste Bůh poslaný mně a celé mé rodině .. A teď jsem znovu radostná žena. . zde jeho e -mail wealthylovespell@gmail.com. Jeho telefonní číslo +234 810 515 0446

    OdpovědětVymazat